Alla inlägg den 20 oktober 2010

Av Sajberlena - 20 oktober 2010 21:34

Imorron är det möte, på fredag är det innebandy, på lördag ska vi laga mat åt konfirmanderna i kyrkan, på söndag är det innebandy igen och nu kom jag på att jag nog inte hinner baka några lussekatter i helgen som jag först var inne på.


Jo, jag tänkte ju att jag - för en gångs skull - skulle vara ute i god tid och när advent behagar infinna sig bara plocka upp en påse ur frysen sådär coolt och husmoderlich, värma den sedan länge inköpta glöggen, tända mina avdammade, uppsatta adventsljusstakar och luta mig tillbaka, avnjutandes Jöbacks julskiva och skråla med i Halleluja så gott jag kan. Barnens ögon skall tindra, lussekatter ätas och julmusten skumma. Frid och ro skola vila över denna tomtebolycka.


Jo, som sagt.

Annars brukar jag flänga runt samma dag och både baka lussekatter, köpa glögg medan de jäser och pynta medan family satt sig för att fika. Inte i år! Fast det börjar ju inget vidare...


Jag kan inte baka på kommando. Jag måste ha inspiration, jag måste ha "bak-känsla", flow och medgång i livet. Precis som när jag ska städa, måla fönster eller slipa spackel - det går inte annars.


Idag kände jag lite bak-känsla och shoppade loss bland vetemjöl (är Vetemjöl Special så himla mycket bättre än Vetemjöl?), strösocker (är finkornigt bättre än vanligt?) jäst (söta degar, naturligtvis) och margarin (gaaaahh, det fick bli Milda den här gången också). Kollade lite på sirapsflaskorna och fick bipolär schizofreni-ångest och gick därifrån utan vare sig vit,ljus, mörk, vanlig, bröd- eller bullsirap. Vaffan är problemet - förr var sirap sirap och end of discussion, bullar och bröd smakade utmärkt! Sen kom jag på att man inte behövde sirap i lussekatter, men ändå...


När jag kom hem hade bak-känslan över i vilket fall som helst så det spelar ingen roll. Får se om jag får tillbaks den innan jästen krympt ihop till gråstenar i kylen.


Jo, jag köpte så det skulle räcka åt svärmor också, men hon bakar bullar, jag bakar lussekatter. God fördelning och stor frys.


Nu ska jag äta äppelpaj. Imorron ska jag jobba med vikten.


Minns ni min förra jul förresten...?


http://sajberlena.bloggplatsen.se/2009/12/19/2309222-julefriden-som-forsvann/





Av Sajberlena - 20 oktober 2010 09:52

Igår fick jag en leverans med SJ (i tid och allt, vad är det som händer?).


Leveransen bestod av en styck svärmor som susat ner från Norrlandsskogen för att avlägga visit.


"Kan jag göra något medan ni jobbar?" frågande hon igår kväll.


Hahahahahahahaaaaa. Öh - jadå!   


"Det är bara att ta för sig" svarade jag generöst och slog ut med handen över vårt forna s k hem. Det där hemmet där de nytvättade högarna ligger i drivor runt golven i väntan på att bli vikta, där hela matsalsmöblemanget är dränkt av stryktvätt, där man knappt märkbart kan skönja konturerna av prylar under dammlagren och där frysarna gapar tomma i väntan på bullar och kakor.


Så jag lämnade hemmet i morse med strykjärnssvärmor i högsta hugg och for iväg med hennes ord ringande i öronen: "Vill du ha något bakat får du köpa hem grejer och jäst".

"Hinner nog inte idag" svarade jag men vid närmare eftertanke ska jag nog ta mig tid att passera affären på väg hem.


Jag har nämligen ingen tid att passa idag - jag kan handla ända till de stänger affären om jag vill! Barnen tar bussen hem och kommer till framdukat fika och ingen står och väntar på mig vid någon fritidsdörr. Redan nu känner jag hur lite av min totalt losta energi börjar pocka på någonstans.


"Om du har tråkigt så har jag tinat upp massa köttfärs" sa jag. "Du kanske vill slänga ihop nåt...?"


"Jajamen, jag kan göra köttfärslimpa och kanske lite biffar..."   


Ni hör va? Tror t o m jag ska ta mig i kragen och uppbåda kraft att ringa en VVS:are som kan komma och kolla varför jag måste lufta av värmesystemet fyra gånger under en eldning, varför trycket i systemet ligger på 0,1 istället för 0,5 och varför vattenpumpen inte slutar gå förrän man dunkat med en rörtång på givaren. Jodå, jag tror faktiskt jag orkar det!


Aaaahhh, life is good!

Ovido - Quiz & Flashcards