Alla inlägg den 11 oktober 2010

Av Sajberlena - 11 oktober 2010 21:09

  Gick upp och nattade lillfisen för en stund sedan. Läsning, kramning, pussning och hela kittet.   


"Sov gott nu" sa jag och släckte lampan. Lillfisen låg där med gosedjuret i form av en julmus (!), lyssnande till Bert på CD-skiva (vilken f ö har snurrat i CD-spelaren varenda kväll sedan i maj eller nåt och håller på att driva resten av familjen till vansinnets brant).


Jag gick ner och började med sånt som mammor gör när barnen lagt sig, d v s kollade lite på disken på diskbänken, betraktade den ovikta tvätthögen, suckade och satte mig för att kolla så min FB-chokladfabrik tuffade på.


Rätt som det är hör jag hur lillfisen ylar i högan sky! Jag rusade upp för trappan, övertygad om att han klämt fingrarna av sig eller slagit hål i huvudet... Jag hörde hur maken talade lugnande till honom och sprang in; "Men lille gubben va ä de då?"


Julmusen hade tappat benen...


Ni kan alla vara lugna - jag har lekt julmuskirurg och sytt fast dem igen.  

Blommor och krya-på-dig hälsningar mottages tacksamt.


Och ja, chokladfabriken på FB går jättebra!   

Av Sajberlena - 11 oktober 2010 08:03

Jahapp! Det var det - nu är det kallt, frost, is och vinter!


Mössorna, vantarna, halsdukarna - var finns allt sånt?


Vet inte!


I våras plockade jag eventuellt ur allt sådant, la i nån bra liten låda och tänkte att "jag lägger allt här så vet jag var jag har det till nästa vinter" och på den vägen är det. Eller, möjligen, har allt sånt rymt sin väg under sommaren då de känt sig lite glömda och övergivna. Prylarna i det här huset har en viss förmåga att göra så. Mucklor kanske?


Bara att köpa nytt, betala och se glad ut. Sen står jag framåt mars och kliar mig i huvudet och undrar var alla 100 mössor, 100 udda vantar och sjuttioelva halsdukar kommer ifrån. Jag brukar frenetiskt försöka pracka på barnens alla  kompisar varma ytterkläder i tron att de glömt prylarna här, men det visar sig alltid att det är våra egna saker som jag glömt att jag köpt...


Lillfisen behövde en varmare jacka idag, lite synd att den slutade under armhålorna och i armvecken bara... Den gjorde liksom ingen större nytta i år.


Dubbla tröjor, halvvarm jacka, hårdrocksscarf och nyinköpt mössa och vantar får göra honom varm.


Nu brukar ju sådana här dagar bli både soliga, varma och ganska okej framåt dagen vilket innebär att kläderna kastas av plagg för plagg och sedan får de återhämtas i skolans och fritids "glömda kläder-låda" när förrådet hemma sinat.


Jojo, inom vissa områden är man både erfaren och rutinerad! Synd bara att man glömmer väsentliga saker inom andra områden lika lätt... Som var man ställt lådan märkt "Vinterkläder" till exempel. Om man ens gjort någon alltså...?!


Man brukar lätt känna igen mina barn när första kylan kommer. Det är de som har för små jackor, för små skor och olika vantar. Oftast toppat med en mössa som är antingen för liten eller hänger långt ner på nästippen.


Bad parent... I know.   

Ovido - Quiz & Flashcards